torsdag 17 november 2011

Rätt plats - men lite "fel" sällskap

För drygt ett år sedan var jag på en resa  - en resa som var rent jobb. Jag var med en grupp på norra Jylland och jagade spöken. Eller snarare platser som sade sig ha spöken och kunde berätta om dem. Vi gick runt på ett gammalt kloster med spännande historia efter mörkrets inbortt, i källarvalv på slott, på enlsliga slott ute på landet och på slott som t o m var anpassade till att berätta en spökhistoria. Ett smart sätt att använda ett häftigt, gammalt slott som nog kostar en hel del att hålla igång.

Vi bodde på Kokkedal Slot. Ett underbart, vitt sagoslott ute på landet, inte så långt från Aalborg. Vilket underbart, charmigt ställe. Smala gångar, röda mattor på knarrande trappsteg, rum med himmelsäng och flera vackra salonger. Vi var 7 personer som bodde på slottet. Tänk, vi hade ett helt slott för oss själva. Vi åt en fantastisk middag i skenet av hundratals stearinljus, drack gott vin, pratade och skrattade.



Dessutom var hela slottet julpyntat. Det var tomtar och änglar precis överallt. Men på ett härligt och vacket sätt. Jag älskade det! På varje liten hylla, under bord, i trapphörn och på avsatser, ja på varje ställe man kunde tänka sig och inte tänka, sig satt det tomtar eller änglar. Som sagt, charmigt på ett väldigt speciellt sätt. Inte för att jag skulle vilja ha det så hemma men här passade det in helt fantastiskt.



Det var absolut väldigt trevlig sällskap, det är inte alls det jag menar! Vi hade det trevligt, skrattade och pratade mycket under resans gång och även här på slottet och hade en fantastisk upplevelserik resa. Men... på Kokkedal Slot var det så romantiskt att här ska man ju vara med sin kärlek.

Jag skulle så gärna vilja ta med mig J hit. Få tillbringa en helg i november eller december på slottet, just när det är så mörkt och ruggigt ute och så varmt och "galet" juligt inomhus, när man har mysiga rum och äter fantastisk mat. Att kunna gå långa promenader i omgivningarna, kanske åka till närmaste fiskevatten så J också får något speciellt (inte bara julmys) och sedan komma tillbaka sen eftermiddag till en kopp kaffe och kaka och sedan en liten vila innan middagen. Det är en önskedröm som jag hoppas få uppfylla någon gång.


Fast ibland var det nästan för mycket av det goda......!

1 kommentar:

  1. Underbart aþt höra din berättelse. Vill nära höra mera och höra vidare ? Skulle gärna vilja höra vidare om andliga uppvaknande på konkreta slott. Mvh

    SvaraRadera