fredag 21 oktober 2011

Matspekulationer

Det där med vad man ska äta till middag är ett ständigt spekulerande och funderande. Vad ska vi äta idag? På helgerna brukar det bli lite enklare - om inte jag är ensam hemma med något barn. Då är det synd om barnen/barnet som är hemma med mig. Någon dag funkar bra men sedan tryter inspirationen och lusten.

Det finns knappt något som jag tycker är så tråkigt som att laga mat. Inte ens med sällskap i köket, då blir det nästan ännu värre. När vänner och bekanta pratar om hur trevligt det är att laga mat tillsammans medan man smuttar på ett glas vin har jag mest lust att fly. Gillar det inte alls! Då är det någon som rör i "min" gryta, kollar hur jag skär lök (erkänner, kan inte det ordentligt) och jag stressar upp mig totalt.
Fast det gör jag ändå närjag måste laga mat när det kommer gäster. Kanske inte om jag gör en av mina tre paradrätter för då har jag koll på hur lång tid det tar, men när de nu har fåt dessa tre rätter måste vi ju hitta på något annat. Och då måste man ju ha koll på att allt blir färdigt samtidigt. Inte min grej.... inte alls.

Helgerna med familjen är enklare. Fast idag har vi ändå pratat om vad vi ska äta. Jag är supersugen på indiskt men de hade stängt restaurangen som ligger bra till och att köra genom stan en fredagseftermiddag för att leta indisk mat känns inte som värt besväret. Japanskt då? Absolut. Sushi är jättegott. Men ska jag ta med det hem från den som ligger vid jobbet och som har fantastisk sushi eller ska vi åka till den som ligger nära hemma och där det inte är fullt lika bra? Eller kanske äta där, förresten?

Men hur svårt kan ett relativt enkelt beslut bli??? Hur svårt som helst..... Vi får se vad det blir till, jag är helt övertygad om att det löser sig och att ingen av oss lagar mat hemma ikväll. I morgon är jag och R ensamma hemma. Vad ska vi äta då? Mina kriterier på matlagning är att det ska vara enkelt och snabbt - inga krusiduller och helst så få ingredienser som möjligt. Och speciellt när det bara är jag och en matglad, gärna hjälpande 5-åring hemma. Fast han gillar att rulla köttbullar. Undrar om man ska orka det en lördag eftermiddag.....??

Fast i morgon är det fotboll på tv. Avgörande matcher i Superettan och väldigt spännande vad gäller den kommande säsongen. Blir nog ingen omständig matlagning - i morgon heller......!


Vacker mat! Det här är min förrätt på Restaurant Jacobsen i Klampenborg norr om Köpenhamn. Suveränt gott och helt klart den vackraste mat jag någonsin ätit. Ville knappt börja - men det var tur att jag gjorde det. Fantastiskt och värt en resa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar