lördag 1 oktober 2011

Snart åker hon

I morgon åker hon. Vi har väntat länge på den här dagen men det har kännts som om den har varit väldigt långt borta. Nu är den här och nu känns det som om tiden har sprungit hit. Praktiken i 3:an låg långt fram i tiden,. vi hade massor att planera, prata om och fantisera om och nu är det alltså dags.

De är 5 klasskamrater och kompisar som åker iväg. Just de här 5 ska till Canterbury söder om London. Det ska bli så spännande och jag håller alla tummarna att det ska gå bra. Fast det är bara 4 veckor och de har varandra så förhoppningsvis kommer det att vara roligt även om de inte trivs med jobb och familjer. De kommer helt säkert att upptäcka att det är annorlunda i vardags-England. Spännande, kanske irriterande men helt klart väldigt lärorikt. Jag är så glad att E tog chansen och vågade åka iväg. Det är en upplevelse hon aldrig kommer att glömma och förhoppningsvis är det en rolig sådan.

Jag minns en hel del av min Englandsupplevelse. Det var mellan 6:an och 7:an som jag och en kompis åkte på språkresa. Jag vet att vi fick en av de yngre familjerna, en ganska modern sådan som inte var så olika de vi kände till och att vi trivdes väldigt bra i familjen. E har ingen aning om i vilken familj de hamnar och hon vet inte ens på vilket av de två varuhusen hon ska jobba på.

Jag är helt övertygad om att det kommer att gå bra och vara jätteroligt. Trots att man kanske inte gillar all mat, trots att familjen kanske är sträng och tråkig och även om jobbet suger. Det är ändå en upplevelse som kommer att sitta kvar hela livet och med tanke på de bekväma arbetsdagarna och tiderna så kommer de att ha en massa tid att uppleva Canterbury och även London. Har hört något om en helg i London så det kommer helt säkert också att bli spännande.

Här hemma kommer det att bli tomt. Även om vi är vana att hon är borta några dagar åt gången. Nu kommer vi inte att tänka på det de först 2-3 dagarna för det är som det brukar vara men när det har gått mer än de dagarna kommer det att bli så tomt. R har redan sagt att han kommer att gråta när hon åker. Jag kommer att ha blandande känslor: Min stora lilla flicka ska resa iväg på en spännande upplevelse men jag kommer att sakna henne massor. Min flicka är vuxen och det här är bara ett smakprov på hur det kommer att bli om något år.

Men jag kommer att sakna henne. Massor....!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar